Du kan regulere dine følelser

Elevated, incredulous, shy.

 

Der findes ikke forkerte følelser. Det hele kommer an på, hvordan du lader dine følelser påvirke dig, og hvordan du handler på dine følelser. Det kan måske lyde ret simpelt, men det kræver en del af vænne sig til, at man ikke behøver at ignorere negative følelser eller skamme sig over dem.

 

Vi får at vide, at jalousi kan ødelægge os og æde os op. Vi får at vide, at utålmodighed kan få os til at glemme vigtige detaljer og få os til at gøre uovervejede ting. Vi får at vide, at vrede kan gøre os voldelige og få os til at sige og/eller gøre ting, vi senere vil fortryde. Vi får at vide, at frygt kan gøre os fordomsfulde og forhindre os i at gøre ting, som vi har lyst til. Men disse følelser dukker op i os af en grund, og hvis vi bare prøver at pakke dem væk uden at lytte til dem, så kan det ende endnu værre.

 

En af de vigtige ting at huske, når det kommer til følelser, er, at ingen får dig til at føle en bestemt følelse. Dine følelser kommer fra dig selv og et konglomerat af tidligere oplevelser, erfaringer, viden og spørgsmål. At tvinge oprindelsen af dine følelser over på et andet menneske, vil typisk forhindre dig i at opnå en betydningsfuld forståelse af dine følelser. Dossie Easton og Catherine A. Liszt skriver i bogen The Ethical Slut:

 

”When you find yourself responding to someone else’s behavior, it is easy to dwell on what they have done and how terrible it is and what exactly they should do to fix it. Instead, try looking at your own feelings as a true message about your internal state of being, and decide how you want to deal with whatever’s going on. Do you want to find out more? Do you want to discuss a limit? Do you want a little time to yourself to calm down and get centered? Do you want to be heard about something?”

 

Dette betyder ikke, at dine følelser ikke er legitime. Det betyder heller ikke, at andre folk ikke kan være nogle kæmpe røvhuller. Det betyder, at du vælger, hvordan du vil reagere på en anden persons opførsel. Det lyder muligvis besynderligt, fordi du ikke når at tænke over din reaktion og de følelser, der opstår i dig, når du fx opdager, at en person du holder af lyver for dig. Men efterfølgende kan du vælge at tage et kig på dine følelser. Hvor og hvornår dukker de op? Hvordan reagerer du på dem? Og hvad vil du gøre ved dem? Det kan sagtens være, at du ikke vil gøre noget ved dem, og at du bare vil mærke dem, lade dem være i dig i lidt tid, hvorpå de evaporerer. Måske vil du ikke gøre noget ved selve følelsen, men du beslutter dig for, at du har brug for noget tid væk fra den person, som har løjet for dig. Men du har også magten til at regulere dine følelser, hvis du fx gerne vil skrue ned for din jalousi.

 

Dine følelser opstår nemlig ikke ud af det blå. Vi er alle blevet trænet til at føle bestemte ting i bestemte situationer. Hvis du forestiller dig, at din kæreste er dig utro, kan du sikkert med det samme mærke vreden, jalousien og/eller skuffelsen strømme gennem dig. Enten fordi du har oplevet det før, og derfor ved din hjerne, at det er sådan den skal reagere på utroskab, eller så har du fået fortalt en masse anekdoter fra venner og veninder, om hvordan det føles at have en partner, der er en utro. Du har altså lært, at det skal føles på en bestemt måde.

 

For at få den helt store og flotte forklaring, læs denne artikel, skrevet af Torben Sangild for Zetland, hvor han interviewer psykolog og hjerneforsker Lisa Feldman Barrett.

 

Jeg skriver denne blogpost, fordi jeg i går og tidligere i dag har følt mig ekstremt ensom, hvilket er en følelse jeg ikke har haft i virkelig lang tid, så den gjorde mig utryg og bange. I mit hoved skød jeg skylden for denne følelse over på et par andre mennesker. De havde gjort noget, som fik mig til at føle mig ensom. Denne tanke var på ingen måde hjælpsom, for jeg følte, at jeg så ikke kunne gøre noget som helst for at få ensomhedsfølelsen til at forsvinde. Det skulle de personer, som jeg skød skylden på, gøre. Det er både urimeligt og uholdbart, så jeg lukkede øjnene og begyndte at tænkte kritisk over, hvorfor jeg følte mig ensom. Jeg kom frem til, at det bunder i en usikkerhed, der stadig bobler op i mig fra tid til anden. Hvis jeg opdager, at der foregår et eller andet spændende, som jeg ikke er blevet inkluderet i, og mine venner befinder sig der, så kan det ske, at jeg ignorerer en masse facts og straks går ud fra, at de hader mig, at de synes jeg er kedelig, at jeg er for uintelligent, at jeg er irriterende og så videre i en uendelighed. Så i virkeligheden handlede det ikke om de andre personer, og hvad de gjorde/ikke gjorde, men om min egen usikkerhed. Den vil jeg bruge lidt tid på at få bearbejdet.

(Visited 395 times, 1 visits today)

Kommentarer

  • Kan virkelig relatere til ensomhedsfølelsen og jeg øver mig også i bare at være i følelserne indtil de evaporerer. For det gør de nemlig med tiden. Og hvis vi ikke følte noget som helst negativt, så ville det jo heller ikke føles helt så helvedes dejligt, når de postive følelser skyller ind over os. Du er intelligent, dejlig, smuk og helt fantastisk og jeg er taknemlig for at have dig i mit liv. <3 Det kan du evt gemme i hjertet til næste gang du føler ensomheden. :-*

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *